Mad House Helsinki: 5. kausi

Tiivistämö
|
18.1.25.3.2018

MAD HOUSE HELSINKI: 5. KAUSI - PÄIVÄNPOLTTAVAA ESITYSTAIDETTA JA POP-UP BAARI
18.1.-25.3.2018, Tiivistämö (rakennus 5), Suvilahti

Ihmisten ja muiden elollisten väliset suhteet, identiteetin rakennuspalikat, ajan kohtuuttominakin näyttäytyvät vaateet, sanojen voima, teknologian mahdollisuudet, inhimilliset tarpeet, halut ja pelot sekä suomalainen luonto.

Esitystaide heijastelee ja kommentoi aikaansa taidemuotona aikaansa ja näistä elementeistä koostuu esitystaiteen talo Mad Housen viidennen kauden pääohjelmisto. Suvilahden Tiivistämössä koetaan mm. 8 kansainvälistä vierailua, 3 kantaesitystä sekä yksi puolueen perustamiskokous. Lisäksi Mad Housen myötä Tiivistämöön aukeaa pop up -henkinen taidebaari, joka toimii alueen olohuoneena ja lisänäyttämönä aina torstaista lauantaihin. Talon baarin anniskelusta vastaa Juuri Tapahtumat ja sisustuksesta Fargo Vintage.

Ohjelma:

 

18.-19.1. Every house has a door (FI / US): Scarecrow (kantaesitys)
Every house has a door (perustettu 2008, Chicago) on esitystaiteen kansainvälisten pioneerien, Lin Hixsonin ja Matthew Goulishin ryhmä, jonka töiden lähtökohtana on sukupolvien välinen, erilaisia asiantuntijoita hyödyntävä taiteen tekeminen. Scarecrown alkusysäyksenä toimi helsinkiläistaiteilija Essi Kausalaisen koreografinen runous, videot ja puvut.

18.-19.1. Juli Apponen (FI / SE): Life is hard and then you die - part 3
Ruotsinsuomalaisen Juli Apposen elämäkerralliseen aineistoon perustuva performanssiluento tarjoaa uteliaalle katsojalle yhden tarinan oman identiteetin etsimisestä. Kuka tai mikä määrittää sitä kuka olemme? Onko sen tapahduttava sukupuolen kautta? Miksi?

20.1. Helsingin Feministinen Salaseura (FI): Treffit 2.0
Helsingin Feministinen Salaseura on feministisistä kysymyksistä kiinnostunut taiteilijakollektiivi. Mad Houseen Salaseura tuo deittishowspektaakkelikonseptinsa version 2.0.

25.-26.1. Mathias Ringgenberg (CH): PRICE — Can‘t Say Much About Anything That‘s New
Sveitsiläinen Mathias Ringgenbergin esitykset heijastelevat kodittomaksi kutsumansa Y-sukupolven huolenaiheita. PRICE on taiteilijan luoma hahmo, jonka kautta Ringgenberg käsittelee teemojaan. Yksi Euroopan kiinnostavimmista nuoren polven queer-taiteilijoista nähdään Suomessa nyt ensi kertaa.

25.1. ja 27.1. Mira Kautto (FI): House of no hope
Mira Kautto on helsinkiläinen tanssitaiteilija, joka kokee esitykset usein outoina sosiaalisina tilanteina. Kauttoa kiehtoo esiintymisen ja katsomisen rajat, mahdollisuudet ja tavat. Mad Housessa nähdään Kauton maailmantuskainen ja kaiken toivon heittänyt soolotanssi House of no hope.

26.-27.1. Renée van Trier (NL): All Can Be Softer
“Tarvitsemme pehmeyttä – nyt heti!,” kuiskaa muusikko ja esitystaiteilija Renée van Trier. Ääniteos All Can Be Softer näyttäytyy naiivina teoksena, mutta on todellisuudessa taiteilijan rohkeutta vaativa seikkailu hiljaisuuteen.

3.2. ja 3.3. Punch Up! - Resistance and Glitter
Jamie MacDonaldin, Miss Vinyl Envyn ja Juuso Kekkosen uusi Punch Up! -klubi tuo yhteen stand upin, burleskin ja dragin kuumimmat nimet Suvilahdessa kahtena uniikkina kokonaisuutena.

7.-10.2. Nature Theatre of Oblivia (FI / DE)
Nature Theatre of Oblivian lähtökohtana ovat kokemukset ja mielikuvat metsästä, sen tuttuudesta ja vieraudesta, metsästä paikkana ja mielentilana. Oblivia on yksi Suomen tunnetuimmista esitystaideryhmistä, jonka kollektiivisesti toteutetuissa teoksissa yhdistyvät konseptuaalisuus, minimalismi ja komiikka. Vierailevana taiteilijana saksalainen Alice Ferl.

15.-17.2. Katri Kainulainen & Maximilian Latva (FI): Globus Hystericus
Performanssitaiteilijat Katri Kainulainen ja Maximilian Latva toteuttavat vuoden 2018 aikana performanssiprojektin List of Phobias, josta Mad Housessa nähdään kolmen illan mittainen teoskokonaisuus Globus hystericus. Sana tarkoittaa kuvitellun vierasesineen tunnetta nielussa, palaa kurkussa, joka voi ilmetä stressin tai ahdistuksen yhteydessä. Vapaa pääsy, yleisö voi tulla ja mennä vapaasti performanssin aikana)

23.-24.2. Antti-Juhani Manninen (FI): Assholes
Assholes on aikuisille suunnattu nukketeatteriesitys, joka jatkaa työryhmän aiempaa pyrkimystä kohti nukketeatterin ja esittävän taiteen pienempiä rakennuspalikoita. Samalla esitys pyrkii tavoittamaan jotain oleellista maailmamme, aikamme ja kommunikaatiomme absurdista tilasta.

28.2.–2.3. Kaiken keskus (SE/FI/AU/DE/NO): Koneälypuolueen perustamiskokous
KONEÄLYPUOLUE/AI PARTY luo uuden, koneälyn johtaman poliittisen puolueen. Teos tuo yhteen taiteilijoita ja koneälytutkijoita ja keskittyy laillisen ja oikean poliittisen puolueen perustamiseen Suomessa, perjantaina 2.3.2018. Hanke perustuu ruotsalaisen Bombina Bombastin, suomalaisen Kaiken keskuksen, saksalais-australialaisen Triage Live Art Collectiven ja norjalaisen First Kiss Productionin yhdessä kehittämään konseptiin.

8.-9.3. Niko Hallikainen (FI): Blue Exhaust (kantaesitys)
Blue Exhaust on kirjoittajana ja äänisuunnittelijana tunnetun Niko Hallikaisen ensimmäinen näyttämöteos. Esitys muuttaa väsyneen ruumiin yksinäisyyden koreografiaksi, joka liikkuu äänessä ja kielessä. Esitys ottaa tilan yhteiselle kielelle, jolla kaikki yksinäiset tekevät kuolemaa. Esityksen kieltä ovat unettomuus, suru ja deittiapplikaatiot, raha, puhe, halut ja videot, seksi ja sairaus ja osaamattomuus, ja yksityisyys.

8.-10.3. Orfee Schuijt (NO): Shaking The Libidinous
Orfee Schuijt on Norjassa asuva taiteilija, joka hyödyntää teoksissaan useita eri taiteenkeinoja ja medioita, kuten musiikkia, videoita, piirtämistä ja tekstiä. Shaking The Libidinous -teos heijastelee seksin konventionaalisia rooleja ja dramaturgiaa. Se valtaa nautinnollisen ja eroottisen kentän uudelleen feminiinisestä näkökulmasta käsin.

8.-10.3. The Disengaged Free Jazz Orchestra (SE)
Maria Stiernborgin ja Kajsa Wadhian muodostama The Disengaged Free Jazz Orchestra toteuttaa Mad Housessa pitkäkestoisen performanssin, jossa yhdistyvät yökyläily, täydellinen läsnäolo sekä pyrkimys luoda pakosuunnitelma pois kaikesta ahdistavasta. Performanssi huipentuu esitykselliseen hetkeen lauantaina 10.3.

16.-17.3. ja 20.-21.3. Honkasalo-Niemi-Virtanen (FI): Nature Morte (kantaesitys)
Nature Morte on keskimmäinen osa monitaiteellisen Honkasalo-Niemi-Virtanen -kollektiivin kolmiosaista teoskokonaisuutta, jonka aihe ja lähtökohta on Isossakyrössä sijaitseva rauta-aikainen vesikalmisto, Levänluhdan lähde. Kollektiivi käyttää teosten aihemateriaalina poikkitieteellistä tutkimusta, joka tutkii lähdettä eri tieteen alojen näkökulmista.

24.-25.3. Sarah van Lamsweerde (BE): 80 Words
Mitä tapahtuu kielelle jos käytössä on vain 80 sanaa? Belgialainen taiteilija Sarah van Lamsweerde tutkii sanojen merkitystä ja mahtia kiitetyssä ja maailmaa kiertäneessä teoksessaan. Ovatko sanat luotettavaa valuuttaa nyt, kun sananvapaus kärsii pahasta inflaatiosta? Mitä mielikuvitukselle tapahtuu, jos kommunikointi viedään minimiin?

24.3.-25.3. Alma Söderberg (SE): Nadita
Nadita tarkoittaa espanjaksi pientä ei mitään ja se on myös Alma Söderbergin uuden sooloteoksen nimi. Söderbergin ääni ja vartalo toimivat teoksessa instrumentteina, jotka tuottavat “pienen ei minkään”.

18.1., 25.1., 1.2., 15.2. ja 8.3. Gnab Collective (FI): Hamlet private
Helsinkiläisen Gnab Collectiven yhdelle katsojalle kerrallaan toteutettavasta esityksestä on muodostunut kansainvälinen hittiteos. Esityksen lähtökohtana on Shakespearen Hamlet ja hänen kyvyttömyytensä toimia. Taiteilija Martina Martin johdattamana katsoja pääsee elämän suurten kysymysten äärelle sekä saa ainutkertaisen, henkilökohtaisen version Hamletista. Liput 20 € / 25 €.

Muista myös Mad Housen Mad Bar! Siellä nauretaan, lauletaan ja otetaan kantaa 18.1.-24.3. välisenä aikana.

Liput:
8 € / 10 € / 15 € (ellei toisin mainita), lippu.fi/mad-house-helsinki