Mad House Helsinki: 5. säsongen

18.1.25.3.2018

MAD HOUSE HELSINKI: 5. SÄSONGEN - BRINNANDE AKTUELL SCENKONST OCH POP UP BAR
18.1.-25.3.2018, Tiivistämö (byggnaden 5), Södervik

Relationen mellan människor och annat levande, identitetens byggnadsklossar, samtidens stundvis orimliga krav, ordens kraft, tekonologins möjligheter, de mänskliga behoven, förhoppningarna, rädslorna, och den finska naturen. Performans speglar och kommenterar sin tid genom scenkonsten, och av dessa olika element skapas det nya huvudprogrammet för Mad House.

Mad House är performanskonsthus som producerar experimentell scenkonst. Dess hem ligger i Södervik i Helsingfors, men verksamheten sker där den behövs. Under våren 2018 fungerar Presseriet (Tiivistämö) som både scen för internationell scenkonst och som Mad Bar. Serveringen ordnas av restaurang Juuri och för inredningen ansvarar Fargo Vintage. På baren framförs en egen programhelhet.

Program:

 

18.-19.1. Every house has a door (FI / US): Scarecrow (premiär)
Ett internationellt samarbete med finska och amerikanska konstnärer, som bygger på Essi Kausalainens koregraferade poesi, videoverk och utstuderat handgjorda dräkter, och som genom språk och rörelse bildar ett kretsande verk kring artöverskridande kommunikation, växt-mänsklig och djur-mänsklig relation, och snigelns tröga utveckling.

18.-19.1. Juli Apponen (FI / SE): Life is hard and then you die - part 3
En självbiografisk performance-föreläsning av Juli Apponen - om bland annat astrologi, sexdrömmar och byråkratiska äventyr i kön - som kommer att tillfredsställa all nyfikenhet, möjligtvis mer än önskat.

20.1. Helsingin Feministinen Salaseura (FI): Treffit 2.0
Konstnärskollektivet Helsingin Feministinen Salaseura (Hemliga Feministista Sällskapet i Helsingfors) kommer till Mad House med sitt dejtingspektakelkoncept version 2.0.

25.-26.1. Mathias Ringgenberg (CH): PRICE — Can‘t Say Much About Anything That‘s New
PRICE, aka Mathias Ringgenberg, är en av de mest omtalade unga queerkonstnärerna i Europa idag - nu för första gången i Finland! PRICE talar till den ”hemlösa” Y-generationen, men undviker klichéerna och det konstlade, och utmanar - utöver de traditionella könsrollerna och frågorna om sexuell identitet - också de institutionella gränserna mellan performans, teater och populärmusik.

25.1. ja 27.1. Mira Kautto (FI): House of no hope
Mira Kautto är en danskonstnär från Helsingfors som ofta tycker uppvisningar är besynnerliga sociala tillställningar. Hon fascineras av gränserna mellan att uppträda och att betrakta, möjligheterna och kutymen. House of no hope är en dans utan hopp.

26.-27.1. Renée van Trier (NL): All Can Be Softer
Den holländska konstnären Renée van Triers ljudperformance All Can Be Softer är bedövande, skamlös, ofta överdriven och ibland motbjudande, och bör närmas med försiktighet. Med ett falskt sken av naivitet skapar hon en spännande mix av kreativitet och galenskap.

3.2. ja 3.3. Punch Up! - Resistance and Glitter
Punch Up! –klubben samlar de hetaste namnen och de skarpaste sinnena inom ståuppkomik, burlesk och drag!

7.-10.2. Nature Theatre of Oblivia (FI / DE)
Oblivia blir en skog. Sedan gruppen grundades år 2000 har Oblivia utvecklat en egen estetik. Föreställningarna är minimalistiska, konceptuella och humoristiska, och skapas kollektivt av arbetsgruppen. I Nature Theatre of Oblivia blir skogen ett koncept, en plats att vara på och något att bli.

15.-17.2. Katri Kainulainen & Maximilian Latva (FI): Globus Hystericus
Föreställningen är en del av Katri Kainulainens och Maximilian Latvas LIST OF PHOBIAS -projekt som presenteras år 2018. Fritt inträde. Publiken får fritt komma och gå under föreställningen.

23.-24.2. Antti-Juhani Manninen (FI): Assholes
Assholes är en fortsättning på arbetsgruppens försök att bryta ner dockteater och scenkonsten i mindre beståndsdelar. Samtidigt skildrar föreställningen en liten bit av hur absurd vår värld, vår samtid och vår kommunikation kan vara.

28.2.–2.3. Kaiken keskus (SE/FI/AU/DE/NO): Koneälypuolueen perustamiskokous
THE AI PARTY är både en storskalig föreställning och början på en ny politisk rörelse. Under Mad House ordnas det officiella konstituerande mötet för det nya AI-partiet.

8.-9.3. Niko Hallikainen (FI): Blue Exhaust (premiär)
Niko Hallikainen är författare och ljuddesigner, och Blue Exhaust är hans första sceniska verk. Han kompas på scenen av Kristian Palmus ljussättning och döda mänskor och tomhet.

8.-10.3. Orfee Schuijt (NO): Shaking The Libidinous
Shaking the libidinous efterstävar en abstraktion av libidon genom textuell redigering och koreografiska element: ett återkrävande av det sensuella och erotiska området ur ett feminint perspektiv. En dansföreställning av den norska konstnären Orfee Schuijt.

8.-10.3. The Disengaged Free Jazz Orchestra (SE)
En längre performance av den svenska konstnärduon Maria Stiernborg & Kajsa Wadhia. Vår tids prekära sociala förhållanden fordrar ständig tillgänglighet, total flexibilitet och oändlig kreativitet, men erbjuder varken trygghet, återhämtning eller samvaro. Överväldigad av kvalets obehag försöker The Disengaged Free Jazz Orchestra täppa till hålen, kontrollera det som kontrolleras kan, meditera, smälta in, packa sin överlevnadsväska och planera, planera, planera sin flyktväg.

16.-17.3. ja 20.-21.3. Honkasalo-Niemi-Virtanen (FI): Nature Morte (premiär)
Nature Morte är ett tredelat helhetsverk som tar avstamp i offerkällan Levänluhta i Storkyro, som sedan järnålden blivit en vattengravgård. Föreställningen Nature morte kretsar kring en förhistorisk människa som legat i sin vattengrav, och hennes ansikte.

24.-25.3. Sarah van Lamsweerde (BE): 80 Words
Den belgiska konstnären Sarah van Lamsweerde arbetar mellan teater och visuell konst, och utforskar bredden mellan (obekanta) språk och massmediala fenomen. Projektet 80 Words handlar om vad som händer med ett språk när det bara återstår 80 ord av det.

24.3.-25.3. Alma Söderberg (SE): Nadita
Nadita betyder ”litet ingenting” på spanska, och det är också titeln på Alma Söderbergs nya soloverk. Hennes kropp och röst är instrumenten som producerar ett litet inget.

18.1., 25.1., 1.2., 15.2. ja 8.3. Gnab Collective (FI): Hamlet private
Föreställningen för en person åt gången, av Helsingforsbaserade Gnab Collective, har blivit en internationell hit. Pjäsen tar avstamp i Shakespeares Hamlet och dennes handlingsförlamning. Tillsammans med konstnären Martina Marti för besökaren möta livets stora frågor och en mycket personlig upplevelse av pjäsen Hamlet. Biljetter 20 € / 25 €.

Biljetter:
8 € / 10 € / 15 € (om ej annat meddelas), lippu.fi/mad-house-helsinki