Eskus - Esitystaiteen keskus

Puhdistamo (rakennus 6)

Haastattelussa Meena Kaunisto:

"Eskuksessa on mukana hieno kirjo nykyesityksiä tekeviä ryhmiä. Suvilahti toimii Eskuksen kannalta oikein hyvin. Voimme tarjota tiloja ja palveluita jäsenryhmillemme, ja täältä löytyy myös muita toimijoita, joiden kanssa voi tehdä yhteistyötä.

Ennen Eskusta olin Suomen Ranskan instituutin vetäjänä Pariisissa. Olen työskennellyt myös mm. WSOY:lla, teattereissa ja festivaaleilla, Helsingin kulttuuripääkaupunkisäätiössä sekä dokumenttielokuvien parissa. Eskuksen monialaisuus innostaa. Esitystaidetta on oikeastaan kaikki sellainen esittävä taide, joka ei ole tekstipohjaista perinteistä draamaa. Se voi yhdistää mm. tanssia, sirkusta, videota, kuvataidetta ja teatterin keinoja.

Eskuksen jäsenryhmiä on parikymmentä. Kaikki ovat vapaan kentän toimijoita, eivätkä saa isoja vuotuisia valtionavustuksia. Osa on festivaaleja, kuten Hango Teaterträff, ANTI-festivaali ja New Performance Turku. Meillä on harjoitustiloja, mutta parhaillaan etsitään esitystilaa, jotta voitaisiin palvella ammattilaisia vieläkin paremmin.

Yhteisöllistä työskentelyä ja harrasteryhmiä

Eskuksella on myös coworking-tila, joka on osoittautunut erinomaisen toimivaksi. Samassa tilassa työskentelee 15 tuottajaa. Vapaan kentän tuottajat tekevät usein töitä yksin, mutta täällä on muita saman alan toimijoita. Sillä on suuri kollegiaalinen merkitys. Työpisteen lisäksi voi käyttää keittiötä, aulaa ja oleskelutilaa sekä kokoustilaa. Nyt coworking-tilassa on vain jäsenryhmien tuottajia, mutta ei ole estettä etteikö joku muukin voisi vuokrata työpisteen.

Kaupunkilaisille Eskus näyttäytyy siten, että myös harrasteryhmät käyttävät harjoitustiloja. Esimerkiksi tanssi- ja sirkuskoulut vuokraavat saleja iltaisin ja viikonloppuisin. Toiminta Eskuksella koskettaakin kuukausittain tuhansia ihmisiä, kun lasketaan yhteen ammattilaiset, harrastajat ja esitysten kävijät. Esityksiä harjoitellaan täällä ja esitetään muualla. Osa niistä on paikkasidonnaisia. Ne eivät ole perinteisissä teatteritiloissa vaan esimerkiksi esitystiloiksi muokatuissa varastotiloissa, kouluissa tai kauppakeskuksissa.

Paikallista ja kansainvälistä yhteistyötä

Eskuksella on isoja hankkeita, jotka edistävät liikkuvuutta. Tuemme ryhmien mahdollisuuksia esiintyä Suomessa ja ulkomailla. Residenssit ovat myös tärkeä verkostoitumis- ja kansainvälistymiskeino. Residenssien lisäksi halutaan kasvattaa yhteistyötä festivaalien kanssa, joita ovat esimerkiksi Baltic Circle, Liikkeellä Marraskuussa ja kittiläläinen Hiljaisuus-festivaali.

Suvilahden sisällä on myös yhteistyötä. Cirkon kanssa teimme masterclassin, jota oli vetämässä amsterdamilaisen Veem House for Performancen taiteellinen johtaja. Keskustelimme kaikille yhteisistä alan haasteista ja tilanteista.

Verrokkeja Amsterdamissa

Olimme Amsterdamissa tutkimus- ja verkostoitumismatkalla organisaatiossa, joka toimii hyvin samalla periaatteella kuin Eskus. Se sijaitsee fantastisessa vanhassa satama-varastorakennuksessa. Kuulimme esimerkkejä hyvistä ja huonoista kulttuuritiloista. Yksi jossa kävimme oli minikokoinen kaasutehdasalue, jossa oli punatiilisiä rakennuksia. Tiloja oli vuokrattu samankaltaisille toimijoille, kahviloille ja ravintoloille, mutta se ei ollut kovin kiinnostava. Siellä pyörivät lähinnä turistit.

Annan arvoa sille, että Suvilahdessa pyrkimyksenä on säilyttää heterogeenisyys, niin että täällä olisi monenlaisia toimijoita ja tämä olisi aidosti helsinkiläisten ja kulttuuritoimijoiden käytössä. Alue kehittyy sekä orgaanisesti että suunnitelmallisesti. Kaupungin sykkivä sydän on siirtynyt tänne, Sörnäisten ja Kallion alueella on jo pitkään ollut kuplintaa ja kiinnostavia festivaaleja. Se että ympäröivät asuinalueet kehittyvät, on myös iso asia. Ideointia tarvitaan, sekä näkemyksellistä asioiden kehittämistä.

Kiitosta Helsingin kaupungille

Kuulin, että Kaapelitehdas, Suvilahti ja N10 ovat yhteensä 100 000 neliötä. Ihan mieletöntä! Jos mietin kaupungin asennetta taidetta kohtaan, niin sehän on vaan parantunut vuosikymmenten saatossa. On komeaa, että luovien alojen ja kulttuuritoimijoiden käytössä on näin paljon tilaa. Ja lisäksi on paljon muitakin kulttuuri- ja taidetiloja. On paljon kiinni meistä toimijoista miten asiat etenee. Pitää olla poweria ja näkemyksiä tehdä asioita ja ehdottaa ja edistää asioita. Passiivisuuteen en usko, se ei tuota mitään hyvää."

Kuva: Laura Räsänen

Takaisin vuokralaishaastatteluihin